20. november 2011

Hvordan lage en enkel Julenisse kake.

Har lyst å vise deg hvordan man kan lage en enkel Julenisse kake. Jeg lagde denne til et julebord jobben min hadde i fjor, og jeg passet heldigvis på å ta bilder. NÅ, endelig passer det å legge den ut :)
Jeg lagde denne av en 35 str form, + en 3/4 til ( skulle være til 100 personer) , så denne er kjempestor. Men du kan også lage en mindre variant, men anbefaler å ikke lage veldig liten, da du må skjære på sidene for å få den avlang.
Som sagt du skjærer slik at ansiktet blir avlangt, slik du ser på bildet her. Men ha den litt smalere på toppen.
Og skjær rundt kanten slik at den blir mykere. 

Her ser dere jeg har lagt på rød sukkerpasta som er lua :

Her har jeg laget fjeset i peach farve... her skjærte jeg på frihånd.
 Jeg la deretter matpapir i samme form som fjeset, for så å legge hvit sukkerpasta over. Brukte en skarp kniv til å kutte etter ansiktet. Deretter ta bort matpapiret.
Tanken var også å legge hvit over hele og så ansiktet, men smaken av sukkerpasta kan bli litt mye på kraftige kaker :) men valget har du :)
Om du ser nøye har jeg lagt på mere av det hvite, slik at ansiktet ikke ble så langt. Se nøye på bildet nedenfor, så ser du det. 
Børste bort all melis og så er det bare å lage resten av lua, kanten på lua, øyne , munn, skjegg osv. De krusedullene ha jeg laget av RI.

Værsågod, en enkel nisse å lage :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar