24. februar 2012

Kjempegod sjokoladekrem

Tenkte jeg skulle vise dere hvordan jeg lager skjokoladekremen jeg bruker mye.
Opprinnelig kommer den fra kakefestens oppskrifter, og der var det en superflink jente som kalte seg Bunny som la ut denne oppskriften. Jeg lagde den og fikk masse skryt... så nå er det nesten bare denne jeg bruker.

Oppskriften er :

  • 200g smør (1000 gr)
  • 4ss kakao ( 160 gr)
  • 300-350g melis ( 1750 gr)
  • 4ss sjokolademelk (eller vanlig melk)( 3dl)
I parentes er det oppskrift x 5 ( jeg bruker denne mye og greit å fryse så lager alltid x5 :))

200 gr smeltes (1 kg) Jeg glemte å nevne at jeg alltid bruker meierismør, her er det Margarin siden det var smørkrise. Takk Trine for at du nevnte noe jeg SKULLE skrive <3



4 ss ( 160 gr) kakao haes oppi:






Dette skal ikke kokes, var varmes opp... om det går opp til kokepunktet er det ikke noe problem.
Opprinnelig i oppskriften står det at det skal kokes, men jeg gjør det ikke.



Så røre du til den blir blank og fin :)



Så var det melisen da... jeg har kjøpt store sekker med 25 kg melis gjennom Pals, og den blir noe klumpete etterhvert. Så jeg kjøre den i kenwooden litt og vips så er nesten alle klumpene borte.
 Her MED klumper .)
300-350 gr ( 1750gr) melis:




Noe av "cluet OM man har klumper er å ha i kakao/smørblandingen i når den er varm. da smelter klumpene og kremen blir fin og glatt. Har du i blandingen når den er kald kan du få litt "smør" klumper. Da må du bare vispe.






Her er noe som kanskje skremmer. Men ingenting å bli nervøs for .. kremen blir så fin etter at vi tilføre neste ingrediens :)


Som er "just Milk" ;)
4 ss (3 dl) melk ( eller du kan ha nesquik i)





Siden kald melk has i varm smør kan det blir litt ille først, men bare pisk... lover deg at det blir bra .)





Pisk videre så får du dette resultatet <3





Sett kremen over natta i kjøleskap, når du skal bruke den pisker du den opp. Som er av eget valg. Jeg har brukt begge deler.


Den holder seg lenge i kjøleskapet, den er også super å fryse. Smaker nydelig i kake og på cupcakes .)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar